Driftbui in de klas

Sanne is een slimme, levendige meid van 10 (groep 6) en wil graag haar werk op school ‘gewoon’ kunnen doen. Er zijn zorgen over de schoolprestaties, omdat Sanne soms weigert te werken. Als de juf Sanne stimuleert, dan eindigt het regelmatig in een driftbui. En dat is eigenlijk helemaal niet wat Sanne wil. Ze is heel leergierig en wil gewoon lekker werken in de klas.

Ontwijkie

 Al spelende ontdekt Sanne dat ze een ‘ontwijkie’ in haar zelf heeft. ‘Als ik niet meteen snap wat ik moet doen bij mijn taak, dan denk ik: ik mag geen fouten maken, want dat is dom. En dan voel ik me heel ongemakkelijk en dan neemt Ontwijkie het razendsnel over. Ik ben dan zelf op vakantie, want ik heb rust nodig op zo’n moment.’

Frustratie

Ik leg Sanne uit dat het ongemakkelijke gevoel frustratie is. Peuters leren door alles ‘zelluf’ te doen, ze leren door te proberen en frustratie te verdragen. Sanne was echter een bijdehante peuter, die dingen pas deed als ze zeker wist dat ze iets kon. Zoals in 1x een moeilijke puzzel leggen. Dat komt bij veel hoogbegaafde kinderen voor, waardoor ze nog niet geleerd hebben om met frustratie om te gaan.

Leren door te proberen

Sanne is blij dat ze Ontwijkie nu kent en tekent hem. ‘Hij mag alleen nog komen als hulpdienst, als ik dat wil’. ‘En wat doe je dan als je je ongemakkelijk en gefrustreerd voelt?’ vraag ik. ‘Dan baal ik even, haal diep adem en dan probeer ik het gewoon nog een keer. Ik ga nu leren door het te proberen’.

Wil je meer verhalen lezen uit de praktijk? Wil je handige tips ontvangen?

Schrijf je dan in voor Kindtwijzertje. Deze nieuwsbrief verschijnt ongeveer 6x per jaar.