1. Beeldscherm uit voor het slapen gaan

Je hersenen reguleren je slaap onder andere door de blootstelling aan licht. Als het donker wordt, geven je hersenen meer melatonine af, waardoor je eerder in slaap valt. Een beeldscherm (TV, telefoon, tablet, PC) geeft licht af, waardoor de aanmaak van melatonine geremd wordt. Het advies is om drie kwartier voor het slapengaan geen gebruik meer te maken van een beeldscherm.

2. Douchen

Je kind kan zich onder de douche voorstellen dat hij onder een verfrissende waterval staat. Alles wat hij niet meer nodig heeft in de nacht, spoelt de waterval van hem af. Alle dingen die tijdens de dag gebeurd zijn, spoelen met het water mee het doucheputje in. Zodat er ruimte komt voor een goede nachtrust en fijne dromen.

3. Voeten masseren

Is je kind nog druk voordat hij naar bed gaat? Spookt er nog van alles door het hoofd? Je kunt je kind helpen rustig te worden door zijn voeten te masseren. Kijk samen wat fijn is voor je kind. Sommige kinderen zijn heel gevoelig aan hun voeten. Dan kan het prettig zijn om met sokken over de voeten te wrijven of juist wat steviger te wrijven. Voordeel van het met aandacht masseren van de voeten van je kind, is dat het voor jezelf ook ontspannend werkt.

4. Nare dingen uit ‘je hoofd halen’

Mijn zoon had een periode dat hij bang was voor dromen over killerclowns. Ik legde dan mijn hand op zijn voorhoofd. En dan zei ik: stuur alles wat je nu niet kunt gebruiken om lekker te kunnen slapen naar mijn hand. En als ik mijn hand weghaalde, gaf ik hem de suggestie om de ruimte in zijn hoofd te vullen met leuke dingen waar hij wel over wilde dromen. Misschien past dit ritueeltje ook bij jouw kind. Of bedenk samen met wat fantasie een eigen ritueel voor fijne dromen.